Çektiğimiz görüntüler haberin temeli olan 5N-1K niteliğini taşımalıdır. Tv haberlerinde güçlü bir metin ancak iyi bir görüntü ile desteklendiğinde başarıya ulaşabilir. Bir haberi görmekle onu görüntü tekniğine adapte etmek farklı şeylerdir. Çekimlerde temel problem kameranın görüş alanının 16/9, hayatın ise böyle bir sınırının olmamasıdır. Yaşamı 16/9’a nasıl sığdıracağız? Ama bu soru bize avantaj da kazandırabilir. Yaşamı sonsuz sayıda 16/9’a bölebiliriz. Bu bize kalmıştır artık. Bırakın, hayatı görüntüye bir şeyler katarak anlatmayı, hayatın olduğu gibi görüntüye geçirilmesi bile başlı başına bir zorluğu ifade eder.

Haber kameramanının sinema dilini de iyi bilmesi gerekir çünkü çekilecek haber de 1-2 dakikalık kısa film olacaktır. İyi bir haber göze hitap eder. Usta televizyoncu Oğuz Haksever bir konuşmasında; “Bir televizyon habercisinin, muhabirin özellikle, mutlaka ve mutlaka sinema anlatım teknolojisini bilmesi gerekiyor. Çağdaş televizyon haberciliğinde görüntünün gramerini mutlaka bilmesi gerekiyor. Bunu Türkiye’de sadece kameramanlar bilir… Ve daha önce de hep söyledim, Türkiye’de televizyon haberlerini televizyon muhabirleri değil, -alınmasın arkadaşlarım ama- televizyon kameramanları yaparlar, cidden öyledir. Türkiye’de televizyon haberlerini televizyon kameramanları yaparlar, çünkü görüntünün grameri denen kavramı onlar bilirler, muhabir arkadaşlarımız bilmez. Okullarda çok ağırlıklı olarak belki okutulmaz. Kameraman arkadaşlarımın Türkiye’deki televizyon haberciliğinin belirli bir yere gelmesinde büyük emekleri var. Çünkü onlar bu işe gönül veriyorlar, öyle yapıyorlar. Ben çok rastladım buna, kameraman arkadaş bir haber işine gider, muhabire der ki, anonsunu şöyle yap, şuradan gelsin, ben böyle bir çekeyim veya şu detayı alayım falan… Anlamaz çoğu arkadaş onu, hâlbuki orada onun bir film, bir sinematografi kaygıları vardır, öyle olsun da ortaya güzel bir şey çıksın biçiminde. Artık bunu unutmamanız gerekiyor, ne yapıp edip görüntünün gramerini öğrenmeniz gerekiyor.” diyor.

Haber kameramanlığı bir belgesel, spor veya stüdyo kameramanlığından farklıdır. Çünkü standart bir olay ve dolayısıyla da standart bir akış planı yoktur. Bir taraftan çekim ölçekleri ve kompozisyonun gereklerine göre çekim yapmaya çalışırken diğer taraftan da nelerin nasıl ve neden haber olabileceğini düşünmek zorundasınız. Bir prodüksiyon çekiminde ise her şey planlıdır ve her birisi için (ışık, ses vb) ayrı görevlisi bulunur. Ama haber çekimlerinde özelliklede Türkiye ortamında bunların hepsinden haber kameramanı sorumludur.

Bazı önemli görüşme ve toplantıların öncesinde kameramanların görüntü almasına izin verilir. Bu durumlarda zaman kısıtlıdır (2-3 dk). Bu nedenle, görüntü alırken mümkün olduğu kadar zoom in ve zoom out kullanmayın. Bu zamanınızı boşa harcamak demektir. Çünkü yanınızdaki bir kameraman arkadaşınız, bir koruma vb size dokunursa zoom hareketinizi bozabilir. Bu da emek ve zaman kaybı demektir. Bu nedenle bu gibi durumlarda sabit kareler almaya özen gösterin.

Çerçeve içinde karmaşanın artması algıyı zorlaştırır. Bu nedenle sadelik önemlidir. Daha önce anlattığımız kompozisyon kuralları, kamera seviyesi, aks çizgisi, röportaj çekimleri, baş ve bakış boşluğu gibi uygulamalar haber kameramanlığı içinde geçerlidir.

Haber Kameramanlığı Eğitimi için tıklayın >>>

“Haber Kameramanlığı” kitabından özetlenerek alınmıştır. Kitapla ilgili bilgi almak için tıklayın >>>