Görme insanoğlunun öğrenmede en çok kullandığı algılama yöntemidir. Haber kameramanının asıl işi de görüntü olduğu için temel meselesi haberini görüntülerle anlatmak olmalıdır. Bir haberi çekerken nasıl söyleyeceğinize değil de nasıl göstereceğinize kafa yorarsanız, kendinizi geliştirme adına daha yararlı olacaktır. Sıradan bir yangın söndürmesi olayının yanında, yüz ifadeleri, ağlayanlar, yangını hortumla ve kovayla söndürmeye çalışan komşular gibi detayları da görüntüleyerek haberi zenginleştirme yollarını deneyebilirsiniz.

Haber kameramanı da aynı zamanda bir gazetecidir. Haberin niteliği genel olarak 5N 1K kuralından oluştuğuna göre görüntülerde bu kuralı destekler nitelikte olmalıdır. Çekim ortamında tek yapması gereken kayıt tuşuna basmak olmamalıdır. Kayıt tuşuna basmak sadece bir sonuç olmalı, haber oluşturan parçaları titiz bir şekilde bir araya getirmek için uğraşmalıdır.

Kolaycılığa kaçmamak gerekir. Haberi kurtaracak kadar görüntü çekmek yetmeyebilir. Eğer haberin geliştirilecek, araştırılacak bir tarafı varsa mutlaka onu takip etmek zorundasınız. Haberlere farklı açılardan bakabilmelidir. Sıradan bir kaza veya hırsızlık haberinin bile araştırıldığında farklı tarafları olabilir. Bunları görüntüleme imkânlarının araştırılması gerekir.

Yalnızca çekim olarak farklı bakış açılarını değil görsel ve estetik farklarını da arayın. Perspektifinizi geniş tutun. Sadece görünen haber değildir. Gözle görülen doğru olabilir ama gözle gördüğünün arkasında o görüntüyü ortaya koyan başka gerçekler de olabilir. İşte işimiz o gerçekleri ortaya çıkartmak olmalıdır.

Görüntüyle Haberi Anlatma

Olayla ilgili ne, neden, ne zaman, nerede, nasıl ve kim sorularının cevaplarını tam ve net olarak vermeniz gerekiyor. Haber böyle gerçekleşiyor.

Ne? Nerede? Nasıl? Neden? Ne Zaman? Kim? 5N, 1K kuralı. Şimdi bu soruların cevaplarına göz atalım. Burada tek tek bütün soruların cevaplarını da çekebilirsiniz ama bir görüntü çektiğinizde birkaç soruya tümden cevap da vermiş olabilirsiniz.

Ne: Haberde yapılan çekimlerin toplamı ne olduğunu anlatır.

Nerede: Genel görüntüler olayın nerede geçtiğini anlatır. Şehir ve kasaba, büyük mekânlar birkaç açıdan çekilebilir. Salon toplantılarında birkaç açıdan genel plan alınırsa bu da olayın nerede geçtiği açısından izleyiciye bir fikir verecektir.

Ani gelişen olaylar da önce olayın çekimi yapılır daha sonra detayların çekimi yapılabilir. Olay olup bitecek ve tekrarı olmayacaksa önce olayı çekmenizde fayda var.

Ne Zaman: Dış mekânlar olayın geçtiği zaman dilimi hakkında (gündüz gece gibi) fikir verebilir. Bazı toplantılarda asılan afişlerdeki tarihlerde olayın geçtiği zaman hakkında fikir verebilir.

Toplantının ne hakkında olduğuyla ilgili konuşan kişinin arkasında bulunan tanıtım levhaları ve konuşmacı aynı kare içerisinde birkaç dakika kayıt yapılırsa gene olayın geçtiği yer ve zaman hakkında izleyici fikir edinir.

Nasıl: Bir olayın nasıl meydana geldiğini anlatmak için kullanılır. Örneğin; eğer bir yayaya araba çarpmışsa kişiyle arabayı aynı karede göstermek veya kişiden arabaya bir pan hareketi yapmak sebep-sonuç ilişkisi hakkında izleyiciye fikir verecektir.

Kim sorusu: Görüntüde geçen kişilerin ve kuruluşların çekimleri kim sorusunu karşılar.

Bazı haberlerin görüntüleri televizyon haberciliği için uygun olmayabilir. Patlayan bir bomba ve kaçışan insanların görüntüsü size haber için yeterli malzemeyi sunarken bütçe tasarısının kabulü ve içeriği soyut bir olaydır ve görüntü kıtlığı yaşarsınız. Bu nedenle bütçe verileriyle ilgili röportajlara, grafiklere ve para sayma makinalarının görüntülerine başvurmak zorunda kalırsınız.

“Haber Kameramanlığı” kitabından özetlenerek alınmıştır.