Çözünürlük bir görüntüdeki ayrıntıları tanımlayan en önemli kriterlerin başında gelmektedir. Yüksek çözünürlük, iyi bir görüntü kalitesinin yanında görsel efektler konusunda dijital sinemaya geniş imkânlar sağlar.

Sinemanın bu kadar yüksek çözünürlük gerektirmesinin temel sebebi çok büyük ekranların kullanılmasıdır. Küçük bir ekranda sorun olmayan pelikül grenliği veya piksel çözünürlüğü, konu devasa sinema ekranı olduğunda görüntüdeki en küçük bir gren/gürültü kendisini belli edecektir. Geniş sinema salonlarının ekranları düşünüldüğünde oldukça büyük olan perdede görüntülerin bozulmaması için çok yüksek çözünürlük gerekmektedir. Büyük sinema perdeleri düşünüldüğünde HD çözünürlük yetersiz kalmaktadır. Özellikle ön sıralarda oturan izleyiciler pikselleşmeleri net bir şekilde fark edebilmektedir.  Sinema endüstrisi bu nedenle 2005 yılında 4K çözünürlük formatı ortaya çıkmıştır.

Dijital sinema kameralarının çözünürlük tanımlamasında “nK” değeri kullanılır. Çözünürlük değerleri 1024n katsayıları ile ifade edilmektedir. Burada 1024’ ün anlamı dijital altyapıdan dolayıdır. Çünkü dijital görüntünün de temeli olan ikili sistem ikinin katları şeklinde artmaktadır.2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024-2048 gibi. n sayısı da çarpan değerini göstermektedir. Dijital sinemada en çok kullanılan çözünürlük değerleri ise günümüzde 4K ve 8K’dır. Nadir de olsa 2K kullanılmaktadır. 2K (2048 x 1080) çözünürlüğü HD’den biraz daha yüksektir. Yakın gelecekte 16 ve 32K gibi değerleri görmek mümkündür.

Dijital sinema alanındaki gelişmelere yön vermek amacıyla 2002 yılında aralarında Disney, Fox, MGM, Paramount, Sony Pictures, Universal ve Warner Bross stüdyolarının bulunduğu Dijital Sinema Girişimi (Digital Cinema Initiative-DCI) adıyla bir birlik kurulmuştur. Birliğin oluşturduğu formatlar ise;

2K DCI Sinema 2048 X 1080 2.21 Milyon piksel

4K DCI Sinema 4096 X 2160 8.85 Milyon piksel

Sinema, kameranın izin verdiği mümkün olan en yüksek çözünürlükle kaydedilmelidir. Bu sayede görüntü istenen seviyede işlenebilmekte ve çeşitli ortamlar için yayına uygun hale getirilebilmektedir. Örneğin; 4K olarak çekilen bir görüntünün iş akışı aşağıdaki gibi çok yönlü olabilir.

4K iş akışları

Çözünürlük, resmin sınırlarını tanımlarken içeriğin kalitesi hakkında kesin bir fikir vermez. Bir kameranın çok yüksek piksel değeri olması onu kaliteli hale getirmemektedir. Örneğin; 4K çekim yapabilen cep telefonları da vardır ama bu onlarla sinema çekilebileceği anlamına gelmez. Yine bu nedenle evdeki handycam, cep telefonu ile veya DSLR kameralar ile orijinal sinema kameralarındaki gibi bir görüntü kalitesi elde edilemez. Bir kamera piksel sayısı çok fazla olmasına rağmen temiz, net bir görüntü vermeyebilir.

Aslında çözünürlük kavramını sadece piksel sayısı ile sınırlandırmamak gerekir. Piksel sayısına ek olarak örnekleme, objektif ve CCD kalitesi gibi etkenlerde içine katılmalıdır. Çünkü başlı başına piksel sayısı çözünürlük için yeterli kaliteyi ifade etmez.

Görüntü kalitesini tanımlayan bir diğer özellik ise keskinlik kavramıdır. Çözünürlük ve keskinlik (sharpness) aynı kavramlar değildir.

Çözünürlük ve keskinlik arasındaki fark (Avatar Filmi-2009)

Burada genel bakışta görüntü net olmasına rağmen küçük bir kesit alındığında küçük resmin de aynı netlikte olmadığı görülür. Aradaki fark ise; çözünürlük görüntünün en geniş kısımlarıyla ilgili sınırları çizerken, keskinlik görüntünün içiyle ilgili bir konudur ve her ikisinin beraber olması en iyi görüntü kalitesini sunacaktır.